Tidsbanken for handel og service

Tidsbanken for butikker, hoteller og restauranter

Brukes hver dag av 130 000 ansatte i mer enn 3 000 norske bedrifter.

personalliste e-post bilde
Bedre planlegging

Øk lønnsomheten med Tidsbanken

Over hele norge, finnes det 1000 vis av ildsjeler som driver små og mellomstore handel, overnatting og serveringsteder, dette er knalltøft og mange må dessverre gi opp.

Tidsbankens mål er å hjelpe våre kunder med å øke lønnsomheten og marginene, gjøre det enklere og mindre tidkrevende å følge lover og regler, redusere byrden av administrative oppgaver og ikke minst skape gode arbeidsplasser som gir gode kundeopplevelser.

Forenkle lønn

Spar tid på manuell utregning av tillegg. La Tidsbanken gjøre det for deg.

Dynamisk vaktliste

Ledere påvirker med budsjetter, avdelingsledere planlegger enkelt og ansatte er alltid oppdatert

Personalliste

Alltid oppdaterte lister når de ansatte er på jobb. Aldri mer manuelle loggbøker

3 ting som våre mest lønnsomme kunder gjør

1. Bruker OPAT når de lager vaktlister.


Våre kunder som bruker OPAT (Omsetning pr arbeidstime) når de lager vaktlister har høyere lønnsomhet enn de som bruker andre måltall. 

vaktlister-arbeidslister

2. Deler vaktlistene med ansatte

Ofte kan vaktlisten være et frustrasjonsmoment for ansatte og ledere. Spar tiden du bruker på å ringe og sende SMS til ansatte for å få vaktlisten til å gå opp. 

 

  • Ansatte vet alltid når de skal komme på jobb når de har en oppdatert vaktliste i lommen.
  • Del ledige vakter med ansatte i vakttorget og la ansatte ønske seg disse vaktene. Du godkjenner hvem som får vakten.
  • Unngå alt styret med vaktbytter. De ansatte spør hverandre om å bytte og du holder oversikten. Vaktlisten oppdateres med byttene. Alt på ett sted.

3. Deler viktige nøkkeltall med alle ansatte

Jobb systematisk med å motivere dine ansatte til å bidra til høyere omsetning per arbeidstime og jobb for å holde lønnskostnadene nede. 

Med Tidsbanken har du verktøyskassen som hjelper deg med å kontrollere de viktigste nøkkeltallene i din virksomhet.

lønnskostnader-dashboard

Først og fremst har vi spart mye tid! Tidsbanken er en enkel, rask og fleksibel måte å effektivisere denne delen av driften på.

Ved å ta i bruk Tidsbanken for alle Bilbutikk1 avdelingene anslår vi å kunne spare rundt 170 000 kroner kun på å kutte ned tiden brukt på administrativt arbeid og riktigere lønn

Som leder navigerer du deg lett rundt i systemet, slik at du fort finner det du er på jakt etter, og som ansatt får du enkelt oversikten over vaktplanen .

Problemer vi løser for butikker, hoteller og restauranter

 

1. Betaler du for mye lønn?

Veldig mange ansatte fører fortsatt timelistene sine på papir i slutten av måneden. Det kan være vanskelig å huske langt tilbake i tid. Ved å benytte sanntidstempling beregnes det kun lønn for det den ansatte faktisk jobber, og ikke det den ansatte var planlagt.

 

2. Del vaktlisten med dine ansatte

Er du lei av å få spørsmål fra ansatte som er i tvil om når de skal på jobb? Vaktplanlegging er en helt kritisk del av jobben for mange, derfor bør man også derfor bruke hjelpemidler som gjør jobben enklere, og som samtidig legger til rette for færre spørsmål og mer selvstendige ansatte.

 

3. Må du betale sykepenger til ringevikarer?

Tilkallingsvikarer eller ringevikarer kan ha rett på sykelønn, dersom visse vilkår er oppfylt. Det som gjelder er opptjeningstid, dokumentasjonsplikt og meldeplikt.

 

4. Riktig bruk av personallister

Unngå bøter fra myndighetene, løs utfordringen med personallister på en enkel måte.  Ved å la ansatte registrere seg inn og ut digitalt vil personallisten alltid være oppdatert med riktig informasjon, samtidig som du kan bruke registreringene som lønnsgrunnlag.

 

5. Automatisk beregning av alle tillegg

Bruker du timevis i slutten av hver lønnsperiode på å regne ut alle tilleggene til dine ansatte? Mange bruker unødig med tid på dette, og risikerer at utregningene blir feil. Systemer som regner dette ut for deg, sparer deg for tid, samtidig som man sikrer at utregningene er riktige.

 

6. Hvorfor du ikke bør bruke Excel til vaktplanlegging

Excel har lenge vært det foretrukne verktøyet for vaktplanlegging for et stort flertall av bedrifter i Norge. Nå ser vi dog et skifte fra Excel og over til mer moderne og fleksible løsninger for planlegging. Løsninger som er enkle å dele med ansatte, og som åpner opp for å planlegge på bakgrunn av bedriftens viktigste nøkkeltall.

 

7. Optimaliser vaktlistene ved bruk av OPAT

Vet du hvor mange kroner i timen dere må tjene for at det hele skal gå rundt? Vet dine ansatte hvilket mål de jobber mot? De ansatte vil jobbe hardere mot et mål de kjenner og har eierskap til. 

 

8. La ansatte registrere tips rett inn i Tidsbanken

Har dere oversikten over tipsen de ansatte får inn? Nå som arbeidsgivere i restaurantbransjen er pliktige til å innrapportere ansattes tips er det helt avgjørende at du enkelt kan få oversikten over dette.

 

9. Kan ansatte som er sykemeldt jobbe overtid?

Hovedregelen er at en ansatt skal ikke tjene på å sykemelde seg. Frivillig merarbeid er lov så lenge sykemeldingen nedjusteres i henhold til det den sykemeldte jobber mer. Pålagt overtidsarbeid er derimot noe man ikke kan pålegge sykemeldte ansatte.

 

 

Med Tidsbanken vet alle når de skal på jobb

Ofte kan vaktlisten være et frustrasjonsmoment for ansatte og ledere. Spar tiden du bruker på å ringe og sende SMS til ansatte for å få vaktlisten til å gå opp. 

  • Ansatte vet alltid når de skal komme på jobb når de har en oppdatert vaktliste i lommen.
  • Del ledige vakter med ansatte i vakttorget og la ansatte ønske seg disse vaktene. Du godkjenner hvem som får vakten.
  • Unngå alt styret med vaktbytter. De ansatte spør hverandre om å bytte og du holder oversikten. Vaktlisten oppdateres med byttene. Alt på ett sted.

Vi bemanner etter omsetning per time, og det er viktig å sette inn timer på de riktige stedene!

Vi sparer 75 000,- i året kun på forenklet lønnskjøring ved hjelp av Tidsbanken

b.young sparer 1,5 årsverk med Tidsbanken!

Vaktlister og timelister i samme system

La Tidsbanken gjøre den kjedelige jobben.

Med et selvforklarende grensesnitt gjør dine ansatte og Tidsbanken alt arbeidet med timelistene selv.

Utregning av pauser, og eventuelle ubekvemstillegg, helge/natt og kveldstillegg tar Tidsbanken seg av.

Det eneste du trenger å gjøre er å se gjennom og godkjenne før alt overføres elektronisk til ditt lønnssystem eller din regnskapsfører.

Disse problemene løser stempling:

  • Ansatte kommer på jobb når de skal og jobber timene de skal
  • Bedre stemning og mindre irritasjon over ansatte som jobber mindre enn forventet
  • Betal kun for reel arbeidstid
  • Lønnsgrunnlaget er alltid klart.

Enkelt å følge lovverket med Tidsbanken

Ledere i Norske bedrifter har mye å passe på, og dette kan få uheldige konsekvenser. Med Tidsbanken får du verktøyet som gjør at du ikke betaler ut for mye i sykelønn, at du følger arbeidsmiljøloven for overtidsarbeid og at alle ansatte har tatt ut feriedagene som de skal.

Trygt i gang med nytt system

Vi hjelper våre kunder med å få på plass systemet etter bedriftens arbeidstidsregler slik at man ikke betaler ut for mye i lønn.

  • Få gode råd og tips til beste praksis i din bransje.

  • Gode opplæringsvideoer og konsulenter som følger deg helt til systemet er leverer den verdien du ønsker.

  • Norsk support stab tilgjengelig når du trenger det.

  • Tidsbanken har 25 års erfaring og 55 ansatte. 

  • Systemet utvikles og supporters fra norge.

Unngå dobbelt arbeid

Tidsbanken er integrert med de aller fleste lønnsystemene i markedet. Dette gjør at tiden våre kunder bruker på lønnsbehandling kan kuttes ned til minutter.

Ønsker du å integrere dine systemer kan du bruke våre standardiserte API'er eller noen av våre standardiserte løsninger.

Har du 15 minutter? Få en kort innføring i mulighetene systemet gir deg.